31. oktober 2007

3 nætter - 3 senge. Kapitel 2

Den 2. seng står i Sundvollen Hotel, som ligger i et lille bysamfund ved en smuk stor indsø (det er Tyrifjorden) 40 km fra Oslo. Se DET er et hotel! Åbenbart også et velbesøgt konferencecenter. Der var i hvert fald rigtig mange mennesker, da vi kom. Frokosten var overdådig. Der var faktisk så mange ting, jeg gerne ville have smagt, at jeg næsten blev helt frustreret.

Og så på kursus. Norske medicinreklameregler - på norsk. Det gik da meget godt med at følge med, selv om jeg ikke kunne bidrage ret meget til gruppearbejdet. Dertil manglede jeg alligevel mange forudsætninger. Alle de andre kursister arbejdede med human medicin, og havde tidligere været på et flere dages grundkursus.

Før middagen gik jeg en tur; men det var jo blevet mørkt og cykelstien/fortovet slap hurtigt op, så turen blev kun kort. Det var lidt svært at hægte mig på samtalen ved bordet, selvom de andre Bayer-deltagere var rimeligt flinke til at inddrage mig, så jeg var meget træt i hovedet, da jeg trak mig tilbage til det fine store værelse. Og jeg forstod nu mine fremmedsprogede kolleger i DK på en anden måde.

I øvrigt var det en dag med en god og en dårlig nyhed: en anden norsk kollega fik en søn; men en rigtig god dansk kollega sagde op!

Efter ganske lidt fjernsynskiggeri fra enkeltsengen slukkede jeg lyset.

Jeg havde sat vækkeuret til at ringe lidt tidligere end strengt nødvendigt, for jeg ville ud at gå i dagslys. Jeg havde haft en elevatordrøm. Elevatoren teede sig ustabilt - slingrede og gyngede - omkring de øverste etager, og tallene i displayet, der angiver etager, sprang og kom altså ikke i rækkefølge. Underlig drøm!

Jeg var for længe om morgentoilettet, så det blev kun til en ti minutters gåtur. Hotellets overdådige morgenbuffet krævede jo også sin tid!

Videre med kurset. Og derefter endnu en overdådig frokost, hvorefter vi kørte retur til Oslo. Min kollega satte mig af ved færgeterminalen. Jeg placerede min kuffert i en baggageboks og gik ind til et indkøbscenter ved Sentralstationen, som min kollega havde udpeget for mig. Der tullede jeg rundt en stund og kiggede på og i butikker. Bl.a. var der en butik, der hed Handysize, og som udelukkende solgte hvadsomhelst i små størrelser - især til rejsebrug. Skægt koncept!

Da det var ved at være tid til at tjekke ind på Pearl of Scandinavia, gik jeg tilbage mod havnen. Gaderne deromkring, som altså er noget af det første, de tilrejsende ser af Oslo, havde kun få butikker, men butiksvinduerne viste bl.a. egnsdragter og thai-fodmassage ...! Måske var det mine fordomme, der bestemte, hvilke personer jeg lagde mærke til: En lidt firskåren kvinde i syntetisk leopardpelsjakke, der sad og røg sammen med en ældre mand uden for et lille værtshus - i lyset af beliggenheden skulle man måske sige knejpe. Senere to ganske unge piger, tynde og langbenede, i korte jakker og superkorte nederdele, der stod og fotograferede hinanden op ad en rå stenmur.

Ingen kommentarer: