26. april 2008

Fødselsdagsmusik

I fødselsdagsgave fik jeg bl.a. Ulla Henningsens CD, Skønne spildte dage. Og det er i hvert fald ikke spildt tid at lytte til den! Jeg er vild med UH's stemme og fortolkninger! Der kommer både smerte, kynisme, livserfaring og andre vægtige følelser ud med ordene. Og det understreges fint af stemningen i akkompagnementet, hvor Nikolaj Nørlund har en kraftig finger med i spillet. Musikkens tone burde kunne få Leonard Cohen og Angelo Badalamenti til at samstemme i et henrevet hallelujah-kor.

Mit eneste kritikpunkt er, at der af og til er lidt for meget elastik i rimene, og at nogle af teksterne er en smule usammenhængende. Men det med at oversætte er jo en svær balancegang, og jeg kan jo i hvert fald ikke vurdere oversættelser, når jeg ikke til bunds kender de originale tekster.

Og det opvejes totalt af ovennævnte kvaliteter. Især sangen Grædende i døren (efter en Bob Dylan-sang) kan jeg slet ikke blive færdig med. Den griber dybt.

Læs evt. også anmeldelse på http://gaffa.dk/anmeldelser/view.php/mreview_id=34047

Ingen kommentarer: