10. december 2008

En vis indsigt. Tror jeg.

Kender I disse her sutsko med skaft? De her bløde støvler, som blev moderne sidste år, og som man åbenbart ikke kan gå i uden at gå skævt. Sådan ser det i hvert fald ud, når man går bagved unge piger med den slags støvler på.

Jeg er kommet frem til den indsigt - eller måske kun antagelse - at disse støvler er udtryk for generationens provokatoriske sjusk og derved er en parallel til drengenes hængerøvsbukser. På samme måde som det i min ungdom var provokativt - og de gamle kaldte det sjusk - når drengene lod deres hår vokse langt. Har jeg ret? Lad mig få et svar fra nogen, der virkelig har forstand på sagen!

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

"Sjusk" er en mulighed, alligevel tror jeg det også kan bunde i noget mere kulturelt betinget. Det er få der har indsigten i trendens baggrund, men bare følger med for at være en del af gruppen (eller ihvertfald ikke stå udenfor). Hængerøvsbukser er et rigtig godt eksempel. Fænomenet stammer fra USA, og skal (nu er det vist "skulle" - det er sjældent jeg ser de inkarnerede hængerøve mere) imitere en eks-fange. I det hårde gangster- og bandemiljø kan man bl.a. spotte en "ex-con" på hængerøven af den simple årsag, at personen har tabt sig en del i sin tid i fængslet. Det ser jeg ikke som noget særligt positvit, dels fordi det signalerer et meget dårligt fængselsforløb og medfølgende problematikker, og dels at personen ikke kan anskaffe sig (eller få hjælp til det) nye klæder. Men det er få hængerøve herhjemme der kommer med dette argument når de bliver spurgt om tøjvalget - i bund og grund er det vel også de færreste jura-studerende (for nu at tage et eksempel) der vil associere sig med en tidligere dømt (med lang straf) der intet ejer udover det han har på sig. Se, DET er lidt "sjusket" i mine øjne at følge med uden at vide hvad det rent faktisk er man viser verdenen! Alligevel forstår jeg godt grundlaget.

Jeg tvivler på at bevidst sjusk bliver brugt som et samfundsoprør. Jeg tror mere på at der er en masse der følger de få, og kun en lille del af de få sætter spillereglerne. Og vi.. øhm.. jeg mener DE aner det ikke, for det foregår bag vor.. ahem.. deres ryg :-)

Fed blog! Jeg elsker skæve vinkler på hverdagen - sådan bliver min egen hverdag mere og mere spændende og indbyder til udforskning!

Kh Rolf

Grethe sagde ...

Hej Rolf. Tak for en virkelig interessant kommentar! Og UNDSKYLD at det tog så lang tid, før jeg opdagede den og publicerede den! Jeg syntes, jeg plejede at få en e-mail, når nogen kommenterede mine blogs, og det fik jeg ikke om denne.