31. juli 2006

Mandag

Jeg havde sovet dårligt og vågnede tidligt og så forkert på vækkeuret. Men jeg opdagede først min fejltagelse, da jeg havde været i bad. Vi gik ud og fik morgenmad og kørte så afsted for at finde Kap Arkona. Det havde regnet om natten og hen på morgenen, og der hang stadig skyer. Vi kom frem til området ved Arkona før kl. 9, så ingenting var åbnet. Der er et større område omkring Arkona, der nærmest er viet til turister. Man kan efterlade sin bil på en parkeringsplads og så blive fragtet med et lille tog ud til seværdighederne. Vi valgte dog at gå - først igennem den lille by Putgarten, som også mest består af ferieboliger. Et sted i denne by er NCC i gang med at opføre 6 - 7 huse i den gamle lokale stil og med stråtag (rørtag) - ret pæne faktisk. Der var vel halvanden km ud til selve Kap Arkona. Derude er der et fyrtårn og nogle marineovervågningstårne, som man kan komme op i, samt ruinområdet. Ingen af tingene var åbnet endnu, og en byge truede.

Vi gik op i et af tårnene, da bygen kom. Derinde var der også udstillet smykkekunst, malerier og andet på etagerne - en af smykkekunstnerne benyttede også øverste etage - observatoriet - som sit atelier. Bygen var stilnet af, da vi kom ned igen, og vi gik ind på ruinområdet. Af vendernes borg kan man nu kun se de omgivende jordvolde (som måske har været murene). Indenfor er der blevet foretaget nogle udgravninger, som dog nu ser ud til at have ligget stille i nogen tid. Måske kunne vi have set nogle af resultaterne ovre i museet ved fyrtårnet? I stedet gik vi ad en godt anlagt sti langs kysten ned til det lille fiskerleje, Vitt. Der er nu en håndfuld små spisesteder, der især serverer småretter med fisk. Vi satte os ind og fik hver et Fischbrötchen - jeg med røget laks, F. med stegt fisk. Jeg havde læst om de lokale produkter af den c-vitaminholdige Sanddorn, så jeg fik Sanddorn-saft. Men det smagte, som om det var filtreret igennem en sur karklud. Så smagte de Sanddorn-bolcher bedre, som jeg havde købt i en lille butik.

Så gik vi tilbage til Putgarten og parkeringspladsen. Nu var der kommet turister! Bilerne holdt i en lang kø på vejen for at komme ind at parkere, da vi forlod stedet.

På vejen til Arkona havde F. bemærket et skilt om en jagt- og naturudstilling. Så der kørte vi ind. Det var vist Rügens jagtforening, der havde arrangeret. Der var oplysende plancher om vildtbestande og afskydning og en masse trofæer! En ældre og meget vidende jæger kom hen til os og fortalte en masse interessant - især for F.

Vi talte om, at Rügens landskab meget lignede Danmarks. "Nej, så skal I køre ud til naturparken på halvøen Jasmund!" sagde han. Jeg ville gerne besøge en større by og foretage et par indkøb, så det passede fint at køre til Sassnitz. Vi tog vejen gennem skoven (ignorerede indkørslen til kridtklintens højdepunkt Königsstuhl), og den er virkelig spektakulær med bakker og slugter.

Sassnitz er en lille by, der ligger i læ af skoven og høje kridtklinter. Altså klinterne er ikke kun ud mod havet, men også ind mod byen. Der er en kort nydelig gågade. Vi købte et nyt tysklandskort, for vores gamle kort var ikke up to date. Vi var også inde i et apotek at købte en Autan, da vi ikke er tilfredse med den myggebalsam, jeg fik pakket. Derinde spurgte vi også ekspedienten, hvor hun troede, jeg kunne finde et par billige læsebriller. Hun henviste os til en Woolworths. Den ene stang på mine blomstrede briller er nemlig knækket.

Flemming købte 2 par billige shorts i en forretning, hvor der lugtede forfærdeligt fugtigt.

Jeg trængte til kaffe (og jeg var også småsulten); men vi ville ud af Sassnitz først. Vi fandt dog ikke rigtig noget sted. Så vi kørte retur til Breege, og så gik vi ned i byen og ind på konditoriet, hvor vi fik kaffe og kager: F. fik en med sorte birkes - jeg en med stikkelsbær. Lige hvad jeg trængte til! Vi gik lige en runde ned på havnen, hvorefter vi gik tilbage til Pension Zum Meer og slappede af.

Senere på aftenen gik vi atter ned på Zum alten Fischer og spiste. F. fik en fisketallerken med tre forskellige fisk. Jeg fik laks på spinat. Alle fiskene her har smagt frisk og godt.

Ingen kommentarer: