14. marts 2008

Dansk lyrik lever og har det rigtig godt!

Dansk lyrik lever og har det rigtig godt!

Vi var i Spilledåsen i Store Hedding i aftes til en koncert med Annette Bjergfeldt og blev rigtig godt underholdt!!!

Annette B. er en af dem, der beviser, at popmusik sunget på dansk kan lyde og fungere rigtig godt. Og vel at mærke intelligent popmusik. A.B. leger med sproget og leverer nogle tekster, som man ikke bliver færdig med efter een gennemlytning. Hvad mener damen f.eks. med " ... med livet nede om knæene" ..? Jeg tror, måske jeg ved, hvad hun mener. Måske.

Et andet A.B. udtryk, der kilder rigtig godt er "du fælder tårer, som du fælder træer" ... Jamen, altså ... wow.

Samtidig fungerede musikken og arrangementerne rigtig godt. Bandet bestod af keyboards, bas (gulv- og elektrisk), guitar, percussion og en lækker cello. (Jeg sad og fik lyst til at hyre pigen med celloen. Ved bare ikke rigtig, hvad jeg ville hyre hende for, eller hvad til ... det akkompagnement og de mellemstykker, hun lavede, lød bare så lækkert!). Samtidig er A.B.'s glæde så smittende, at man går smilende koncerten og smiler hele næste dag, mindst.

Købte CD'en "Man må godt ta' to gange" med hjem, så jeg har tid til at dyrke teksterne.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg er helt enig - dansk lyrik hvor der leges med sproget og eksperimenteres er rigtig genialt - når det så suppleres med musik, bliver det bare endnu bedre!

Mine to helt klar største favoritter indne for denne stil er: Mikael Simpson og Christian Juncker - jeg synes disse to sælger dette buskab rigtig godt!

Lyrik begynder efterhånden at blive interesant, da jeg gik i skole (folkeskole, efterskole og HF) ja der sagde de digte mm. man skulle sidde og analysere sig igennem, mig ingen ting overhovedet... Men jeg er på det seneste begyndt at læse noget alternativt lyrik, og dette finder jeg ganske interesant!

Desuden har min ven og jeg vores hjemmeside, hvor vi har lavet vores egen lyriske stilart: Flabet Lyrik - det kunne være du ville se det? I så fald finder du det på http://www.kongesuiten.dk under kunst i menuen!

Eller også ville du se min blog? Man ved aldrig ;) http://www.kongesuiten.dk/aagaardblog

Jørgen sagde ...

"... pigen med celloen ..." - jamen jeg kan se på Bjergfeldts hjemmeside at det må være navnkundige Soma Allpass, som har været med i gamet i pop og rock mv. i mange år. Hørte hende første gang, da hun var en del af det navnkundige band Trains & Boats & Planes i starten af 90'erne, som også bestod af Nikolaj Nørlund.

www.somaallpass.dk

Anonym sagde ...

meget interessant, tak