26. august 2006

Tønder Festival 2006, Lørdag

Dagen startede med regn. Jeg forsøgte at nægte at vågne op til det vejr; men F. insisterede. Så han hentede brød og fik stillet op til morgenbord inde i forteltet. Imens gik en skotte rundt ude i regnen og spillede sækkepibe.

Der var dansk musik i Telt 2.
Tine Refsgaard og Christian Alvad - godt! Tine skriver nogle spændende tekster. En CD med hendes gruppe Tilt blev da også mit eneste Millstream-indkøb i år.

Kan I huske Natalie McMaster? Nu kan hun godt gå hjem og lægge sig. Nu har vi vores egen violinprinsesse: Ditte Fromsejer Mortensen. Hun og Sigurd Hockins gav et fint sæt - var både charmerende og virtuose.

De to unge gutter, der udgør Carlas, var også en herlig oplevelse - dejligt uhøjtidelige. Og rart at høre, at nogen endelig igen tør og vil komme med lidt politisk satire i deres sange. Da de kom ind på scenen medbragte de et stykke børnelegetøj i gule, grønne og lilla farver. Det viste sig at være en uundværlig rekvisit i deres sceneshow, idet det var en batteridrevet sæbebobleblæseautomat!

Rasmus Nøhr - ja, han er jo lidt ærgerlig og snakker som en poptøs. Men nogle af de sange, som han præsenterede sammen med charmetrolden Rasmus Zeeberg (guitar), Henrik Jansberg (violin), Steffan Søgaard Sørensen (bas og violin) og en anden Rasmus (trommer), var rigtig gode.

Og så er der forresten en spillelærer, der har scoret sin tidligere elev: Harald Haugaard og Helene Blum.

I nærheden af os camperer to bands: Bregenborg Band og Græsset Gror. Sidstnævnte har her i eftermiddag underholdt os med rigtig velspillet bluegrass.

Aftenens koncert i gymnasiet var Caroline Herring, som står for solid og velovervejet americana: singer-songwriter country ... helt OK men måske for pænt.

Sofia Karlsson er en dygtig svensk sanglærke, som holder den gode, svenske visetradition i hævd på bedste vis.

Og så var der Eivør - og nu tror, jeg har fået nok af hende.

På vej tilbage til teltet måtte vi en tur i festival-pubben. Oppe på første sal blev der jammet og snakket. Vi faldt i snak med 4 rare Tønder-boer, som kunne fortælle om Tønder og Festivalen indefra. Og vi nød Leffe i rigelige mængder ....

1 kommentar:

Jørgen sagde ...

Jeg var lidt ærgerlig over, at jeg ikke fik taget mig sammen til at komme til Tønder, da Tønderweekenden oprandt og 'duften af savsmuld trak'.

Men jeg vil tillade mig at være lidt mindre ærgerlig når der læses om vejret.

Men ellers ville jeg godt have oplevet Peatbog Faeries, som på en god dag snildt kan spille lige op med Wolfstone i deres velmagtsdage. Det er virkelig musik med energi og fandenivoldskhed.

Jeg har ikke opgivet et Tønder comeback, men i år var det 3. år uden Tønder :-(