14. oktober 2004

Torsdag - god tjekkisk mad ....

Der var gaver på morgenbordet, for det var min mands fødselsdag. Morgenbordet i sig selv var ikke noget at skrive hjem om, for ingen af os havde fået købt noget ind til det dagen før. Op ad formiddagen kørte vi til Litomerice. Det er en ret pæn by med et stort torv og mange butikker. Vi gik lidt rundt og kiggede. Min datter og jeg var inde i et "drogerie", hvor der sælges alle de produkter, hvormed man kan gøre sig selv og sine omgivelser pæne og rene. Altså lige fra deodoranter til wc-rens .... Det lykkedes min datter at købe en pincet (og det viste sig, at det hedder næsten det samme) og jeg købte tandpasta (colgate findes over alt). Byen er også præget af en gammel bymur: husene ligger nydeligt oven for, oven på og neden for den. Vi var også inde i et supermarked, hvor det lykkedes min mand at få købt nogle skiver af 2 gode spegepølser og nogle hele pølser til at varme - vel at mærke i delikatesseafdelingen, hvor man ikke bare kan tage selv.

På hjemvejen kom vi - lidt uforvarende - igennem Lovosice, og da vi alligevel havde glemt at købe et eller andet, gik vi også ind i supermarkedet Plus. Her er varerne præsenteret lidt lige som i Netto; men udvalget er bedre end i byens andet supermarked, Penny. Og her fik vi endelig købt en Becherovka, den gode krydrede tjekkiske likør, der dufter lige som brune kager.

Tilbage i lejligheden spiste vi en god frokost bl.a. med de gode spegepølser. De andre pølser var med krydderier - og ost! Det var godt. Det ser ud til, at man kunne bruge en hel ferie til på at smage på tjekkiske pølser. Bagefter måtte min søn og jeg lige vise resten af familien Oparnos borgruin. Nogen havde fornylig været deroppe og lavet bål, og min mand og datter genoplivede det.

Vores værtinde havde vist os vej ud til en god restaurant lidt nordvest for hovedvejen, og vi havde bestilt bord derude. Det er et lille sted, og det ligger lidt uden for lands lov og ret. Der holdt mange biler udenfor; men de udlejer også værelser. I restauranten var der bl.a. et stort tjekkisk selskab og 4 tyskere. Til forret fik vi en traditionel tjekkisk løgsuppe med kød eller krabbecocktail. Til hovedret fik vi henholdsvis indisk kyllingeret, vildsvin med majs og hvidvinsmarineret vildsvin med kapers og champignonsauce. Til dessert fik vi is med varm hindbærsauce og flødeskum.

Ingen kommentarer: